Logo UG PORTAL EDUKACYJNY UG MESTWIN

Wydział Biologii Wydział Chemii Wydział Ekonomiczny Wydział Filologiczny Wydział Historyczny Wydział Matematyki, Fizyki i Informatyki Wydział Nauk Społecznych Wydział Oceanografii i Geografii Wydział Prawa i Administracji Wydział Zarządzania Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii UG i GUMed Centrum Języków Obcych Kursy ogólnouczelniane Inne

Na poniższej liście prezentowane są tylko aktywne kursy.

Lista kursów według jednostek

otwórz kurs

Zajęcia z biotermodynamiki dla III roku fizyki medycznej. 

nauczyciele w kursiedr Anita Dąbrowska
otwórz kurs

Kurs algebry dla I roku BJiOR. Ćwiczenia. 

nauczyciele w kursiedr Anita Dąbrowska
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr hab. Michał Stukow
otwórz kurs

Treści programowe

  1. Ciało liczb zespolonych. Działania na liczbach zespolonych. Postać algebraiczna, sprzężenie, moduł liczby zespolonej. Postać trygonometryczna i wykładnicza liczby zespolonej. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych.
  2. Wielomiany i ich podzielność. Pierwiastki wielomianu. Twierdzenie Bezouta. Podstawowe twierdzenie algebry. Rozkład wielomianów na czynniki nierozkładalne. Schemat Hornera i jego zastosowania.
  3. Macierze i działania na macierzach. Macierz odwrotna.
  4. Układy równań liniowych i ich rozwiązywanie metodą Gaussa-Jordana. Równania macierzowe i ich rozwiązywanie. Wyznaczanie macierzy odwrotnej metodą Gaussa-Jordana.
  5. Wyznacznik macierzy i jego własności. Macierze odwracalne i nieosobliwe. Układy i wzory Cramera.
  6. Przestrzeń wektorowa i jej podprzestrzenie. Liniowa zależność i niezależność wektorów. Baza i wymiar przestrzeni wektorowej. Rząd macierzy i twierdzenie Kroneckera-Capellego.
  7. Przekształcenie liniowe. Obraz i jądro przekształcenia liniowego. Reprezentacja macierzowa przekształcenia liniowego.
  8. Iloczyn skalarny. Kąt pomiędzy wektorami, ortogonalność wektorów, ortogonalizacja bazy. Rzut ortogonalny. Metoda najmniejszych kwadratów. Najlepsze rozwiązanie sprzecznego układu równań.
  9. Wartości własne i wektory własne macierzy i przekształcenia liniowego. Wielomian charakterystyczny. Diagonalizacja macierzy i przekształcenia liniowego. Diagonalizacja macierzy symetrycznej. Potęga i granica ciągu macierzy. Podprzestrzenie niezmiennicze przekształcenia liniowego. Twierdzenie Cayleya-Hamiltona.
  10. Przestrzeń R3 i układ współrzędnych w R3. Iloczyn wektorowy, iloczyn mieszany i jego geometryczna interpretacja. Równania płaszczyzny: ogólne, normalne, parametryczne, odcinkowe. Równania prostej: kierunkowe, krawędziowe, parametryczne. Wzajemne położenia punktów, prostych i płaszczyzn.
  11. Rzeczywista forma kwadratowa. Postać kanoniczna formy kwadratowej. Określoność macierzy i formy kwadratowej.
nauczyciele w kursiedr Piotr Karwasz
otwórz kurs

Kurs z algebry liniowej dla I roku fizyki medycznej. Ćwiczenia

nauczyciele w kursiedr Anita Dąbrowska
otwórz kurs

Kurs z algebry liniowej z geometrią dla I roku fizyki. Ćwiczenia

nauczyciele w kursiedr Anita Dąbrowska
otwórz kurs Algebra liniowa z geometrią, semestr 2



Literatura
literatura taka jak na wykładzie.
nauczyciele w kursie
otwórz kurs

Algorytmiczna teoria grafów


Literatura

Podana na wykładzie.

nauczyciele w kursiedr hab. Tomasz Dzido
dr Hanna Furmańczyk
otwórz kursAlgorytmy i struktury danych
Literatura
Brak.
nauczyciele w kursiedr bartosz putrycz
otwórz kurs

Kurs zawiera notatki do  wykładu z algorytmów i struktur danych dla studentów  matematyki


Literatura

T. H. Cormen, C. E. Leiserson, R. L. Rivest, C. Stein, Wprowadzenie do algorytmów, WNT 2007.

nauczyciele w kursiedr hab. Błażej Szepietowski
otwórz kurs

Kurs dotyczący algorytmów.

nauczyciele w kursiemgr Radosław Ziemann
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr hab. Błażej Szepietowski
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr hab. Błażej Szepietowski
otwórz kurs

Materiały do wykładów i ćwiczeń.


Literatura

Podana na wykładzie 1.

nauczyciele w kursiedr hab. Tomasz Dzido
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr Adam Dzedzej
dr Danuta Jaruszewska-Walczak
otwórz kurs

Przedmiot prowadzony dla III roku Informatyki na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki.

 


Literatura

T. Ratajczak, Metody Numeryczne. Przykłady i zadania, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2007.

Z. Fortuna, B. Macukow, J.Wąsowski, Metody numeryczne, WNT, Warszawa 2006.

David Monniaux, The pitfalls of verifying floating-point computations. ACM Transactions on Programming Languages and Systems (TOPLAS), ACM, 2008, 30 (3).

Interaktywne demonstracje (Wolfram Demonstrations Project)

Dokumentacja biblioteki Eigen3

 

nauczyciele w kursie
otwórz kurs

Przedmiot prowadzony dla III roku Informatyki na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki.

 

Literatura

T. Ratajczak, Metody Numeryczne. Przykłady i zadania, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2007.

Z. Fortuna, B. Macukow, J.Wąsowski, Metody numeryczne, WNT, Warszawa 2006.

David Monniaux, The pitfalls of verifying floating-point computations. ACM Transactions on Programming Languages and Systems (TOPLAS), ACM, 2008, 30 (3).

Interaktywne demonstracje (Wolfram Demonstrations Project)

Dokumentacja biblioteki Eigen3

 


nauczyciele w kursiedr Piotr Arłukowicz
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr Adam Dzedzej
dr Danuta Jaruszewska-Walczak
Bartłomiej Pawelski
otwórz kurs

Kurs przedstawi podstawowe pojęcia rachunku różniczkowego i całkowego jednej zmiennej:

  • granica,
  • pochodna,
  • całka nieoznaczona i oznaczona

oraz ich zastosowania w badaniu własności ciągów liczbowych i funkcji jednej zmiennej rzeczywistej.


Literatura
  1. W. Żakowski, G. Decewicz „Matematyka. Część 1. Analiza Matematyczna”, Wydawnictwo WNT, Warszawa 2015.
  2. K. Kuratowski „Rachunek różniczkowy i całkowy”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
  3. F. Leja „Rachunek różniczkowy i całkowy ze wstępem do równań różniczkowych”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.
nauczyciele w kursiedr Piotr Karwasz
dr Ewa Kozłowska-Walania
otwórz kurs

Kurs przedstawi podstawowe pojęcia rachunku różniczkowego i całkowego wielu zmiennych:

  • granica,
  • pochodna i różniczka,
  • całka

oraz ich zastosowania w badaniu własności funkcji wielu zmiennych rzeczywistych.

Koniec kursu zostanie poświęcony zagadnieniu szeregów liczbowych i potęgowych.

 


Literatura
  • W. Rudin „Podstawy analizy matematycznej”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.
  • W. Krysicki, L. Włodarski „Analiza matematyczna w zadaniach, część I i II”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.
nauczyciele w kursiedr Piotr Karwasz
dr Ewa Kozłowska-Walania
dr Iwona Krzyżanowska
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr hab. Rafał Filipów
dr Piotr Karwasz
otwórz kurs

A


Literatura

A

nauczyciele w kursiedr Piotr Karwasz
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr Danuta Jaruszewska-Walczak
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr inż. Anna Nenca
otwórz kurs

Astronomia z astrofizyką dla 3 roku Fizyki.

nauczyciele w kursiedr hab. Piotr Gnaciński
otwórz kurs

Wykład przeznaczony jest dla studentów wydziałów innych niż MFiI. Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami astronomicznymi. Omówione będą najważniejsze rodzaje ciał niebieskich: planety, księżyce, komety, gwiazdy, gromady gwiazd i galaktyki.


Literatura

Brak literatury.

nauczyciele w kursiedr hab. Piotr Gnaciński
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr hab. Tomasz Dzido
mgr Michał Kassjański
otwórz kurs

Kurs ma na celu kontynuowanie zapoznawania studentów I roku Biznesu chemicznego z elementarnymi pojęciami rachunku różniczkowego i całkowego (rzeczywistych funkcji jednej i wielu zmiennych) oraz algebry liniowej i statystyki i wykształcenie umiejętności rozwiązywania podstawowych zagadnień matematyki wyższej (z osiągnięciem sprawności rachunkowej w tym zakresie) w zakresie niezbędnym dla zrozumienia i opisu procesów chemicznych i fizycznych.


Literatura

A. Literatura podstawowa
T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1. Przykłady i zadania
M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania
M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania
G. Kwiecińska: Matematyka : kurs akademicki dla studentów nauk stosowanych. Cz. 1, Wybrane zagadnienia algebry liniowej
G. Kwiecińska: Matematyka : kurs akademicki dla studentów nauk stosowanych. Cz. 2, Analiza funkcji jednej zmiennej
G. Kwiecińska: Matematyka : kurs akademicki dla studentów nauk stosowanych. Cz. 3, Analiza funkcji wielu zmiennych
W. Krysicki, L. Włodarski: Analiza matematyczna w zadaniach. 1 i 2

B. Literatura uzupełniająca
Erich Steiner : ,,Matematyka dla chemików, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, 2001.
Halina Pidek--Łopuszańska: ,,Matematyka dla chemików, Wiedza Powszechna, Warszawa 1974.

nauczyciele w kursiedr Ewa Kozłowska-Walania
dr Aleksandra Nowel
otwórz kurs

Egzaminy w nauczaniu zdalnym z przedmiotu matematyka, matematyka I i matematyka II dla chemii i biznesu chemicznego

nauczyciele w kursiemgr inż. Mateusz Gałka
dr Michał Jabłonowski
mgr Krzysztof Kowitz
dr Ewa Kozłowska-Walania
dr Adam Kwela
mgr Piotr Michalak
dr Elżbieta Mrożek
dr Aleksandra Nowel
mgr Rafał Perczyński
otwórz kurs

Kurs ma na celu zapoznanie studentów I roku Chemii i I semestru Biznesu chemicznego z elementarnymi pojęciami rachunku różniczkowego i całkowego (rzeczywistych funkcji jednej i wielu zmiennych) oraz algebry liniowej i wykształcenie umiejętności rozwiązywania podstawowych zagadnień matematyki wyższej (z osiągnięciem sprawności rachunkowej w tym zakresie) w zakresie niezbędnym dla zrozumienia i opisu procesów chemicznych i fizycznych.


Literatura

A. Literatura podstawowa
T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1. Przykłady i zadania
M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania
M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania
G. Kwiecińska: Matematyka : kurs akademicki dla studentów nauk stosowanych. Cz. 1, Wybrane zagadnienia algebry liniowej
G. Kwiecińska: Matematyka : kurs akademicki dla studentów nauk stosowanych. Cz. 2, Analiza funkcji jednej zmiennej
G. Kwiecińska: Matematyka : kurs akademicki dla studentów nauk stosowanych. Cz. 3, Analiza funkcji wielu zmiennych
W. Krysicki, L. Włodarski: Analiza matematyczna w zadaniach. 1 i 2

B. Literatura uzupełniająca
Erich Steiner : ,,Matematyka dla chemików, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, 2001.
Halina Pidek--Łopuszańska: ,,Matematyka dla chemików, Wiedza Powszechna, Warszawa 1974.

nauczyciele w kursiedr Michał Jabłonowski
dr Ewa Kozłowska-Walania
dr Adam Kwela
dr Elżbieta Mrożek
dr Aleksandra Nowel
otwórz kurs

Kurs wspiera zajęcia z przedmiotu Inteligencja obliczeniowa dla studentów kierunku Informatyka, studia II stopnia, studia stacjonarne.


Literatura
J. Grus - Data science od podstaw. Analiza danych w Pythonie, Helion 2020
F. Chollet - Deep learning. Praca z językiem Python i biblioteką Keras, Helion 2019

L. Rutkowski - Metody i techniki sztucznej inteligencji. Inteligencja obliczeniowa, PWN 2005

J. Han, M. Kamber - Data mining. Concepts and techniques, Academic Press 2001

T. Morzy - Eksploracja danych. Metody i algorytmy, PWN 2013

A. P. Engelbrecht - Computational intelligence. An introduction, J. Wiley & Sons, 2007

nauczyciele w kursiedr hab. Joanna Jędrzejowicz
otwórz kurs

Kurs wspiera zajecia na studiach niestacjonarnych.


Literatura

J. Grus - Data science od podstaw. Analiza danych w Pythonie, Helion 2020
F. Chollet - Deep learning. Praca z językiem Python i biblioteką Keras, Helion 2019

L. Rutkowski - Metody i techniki sztucznej inteligencji. Inteligencja obliczeniowa, PWN 2005
J. Han, M. Kamber - Data mining. Concepts and techniques, Academic Press 2001
T. Morzy - Eksploracja danych. Metody i algorytmy, PWN 2013
A. P. Engelbrecht - Computational intelligence. An introduction, J. Wiley & Sons, 2007
biblioteki dla sieci neuronowych
zbiory danych, np UCI Repository

nauczyciele w kursiedr hab. Joanna Jędrzejowicz
mgr Grzegorz Madejski
otwórz kurs

Wykład i ćwiczenia (1 grupa) z "Informatyka Wstęp" dla 1 roku bioinformatyki.

nauczyciele w kursiedr hab. Piotr Gnaciński
otwórz kurs
nauczyciele w kursieprof. dr hab. Marek Ziętara
otwórz kurs

Kurs obejmujący wykład oraz ćwiczenia dla II roku bioinformatyki

nauczyciele w kursiedr Anita Dąbrowska
otwórz kurs
nauczyciele w kursieprof. dr hab. Marek Ziętara
otwórz kurs
nauczyciele w kursieprof. dr hab. Marek Ziętara
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr hab. Tomasz Człapiński
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr hab. Aleksander Kubicki
otwórz kurs

Kurs dla studentów informatyki ogólnoakademickiej. Ćwiczenia do wykładu "Automaty, języki, złożoność obliczeniowa" 2020/21.

nauczyciele w kursiemgr Grzegorz Madejski
otwórz kurs

Testowanie Automatyczne.

nauczyciele w kursiedr Tomasz Borzyszkowski
otwórz kurs
nauczyciele w kursiemgr Łukasz Mielewczyk
dr Paweł Pączkowski
otwórz kurs
nauczyciele w kursiemgr Łukasz Mielewczyk
dr Paweł Pączkowski
otwórz kurs

Seminarium Licencjackie grupa 4, 2020/2021

środy 10.15-11.45

nauczyciele w kursiedr Paweł Pączkowski
otwórz kurs

Programowanie współbieżne, laboratorium, grupa 1, wtorek 12.15-13.45

nauczyciele w kursiedr Paweł Pączkowski
otwórz kurs

Programowanie współbieżne  laboratorium, wtorek godz. 14.00-15.30

nauczyciele w kursiemgr Michał Kassjański
dr Paweł Pączkowski
otwórz kurs

Programowanie współbieżne, wykład

nauczyciele w kursiemgr Michał Kassjański
dr Paweł Pączkowski
otwórz kurs

Algorytmy  i struktury danych, Informatyka Praktyczna 2020/2021

nauczyciele w kursiedr Paweł Pączkowski
mgr Radosław Ziemann
dr hab. Paweł Żyliński
otwórz kurs

Kurs utworzony dla konkretnej grupy laboratoryjnej. Główny kurs dla całego roku prowadzi wykładowca.

nauczyciele w kursiedr Adam Dzedzej
otwórz kurs

Algebra liniowa z geometrią - ćwiczenia dla grupy 3 (Matematyka)

Prowadzący: dr Marek Hałenda

nauczyciele w kursiedr Marek Hałenda
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr Rafał Lutowski
prof. dr hab. Andrzej Szczepański
otwórz kurs
nauczyciele w kursiedr Rafał Lutowski
prof. dr hab. Andrzej Szczepański
otwórz kurs

Kurs składa się się w większości z zajęć "na żywo". Ogólne ogłoszenia i oceny proszę znaleźć w portalu studenckim, i tutaj w Portalu Edukacyjnym planuję udostępnić materiale (t.j. podczas zajęciach pokazane pliki). Proszę leżeć pod uwagi, że studenckie rozwiązania (pod warunkiem, że podczas zajęciach zostało omówione, gdzie są błędy) mogę pojawić się tutaj bez poprawień.


nauczyciele w kursiedr hab. Andreas Zastrow
otwórz kurs

Kurs składa się się w większości z zajęć "na żywo". Ogólne ogłoszenia i oceny proszę znaleźć w portalu studenckim, i tutaj w Portalu Edukacyjnym planuję udostępnić materiale (t.j. podczas zajęciach pokazane pliki). Proszę leżeć pod uwagi, że studenckie rozwiązania (pod warunkiem, że podczas zajęciach zostało omówione, gdzie są błędy) mogę pojawić się tutaj bez poprawień.

nauczyciele w kursiedr hab. Andreas Zastrow
otwórz kurs

Kurs składa się się w większości z zajęć "na żywo". Ogólne ogłoszenia i oceny proszę znaleźć w portalu studenckim, i tutaj w Portalu Edukacyjnym planuję udostępnić materiale (t.j. podczas zajęciach pokazane pliki). Proszę leżeć pod uwagi, że studenckie rozwiązania (pod warunkiem, że podczas zajęciach zostało omówione, gdzie są błędy) mogę pojawić się tutaj bez poprawień.

nauczyciele w kursiedr hab. Andreas Zastrow
otwórz kurs

Kurs składa się się w większości z zajęć "na żywo". Ogólne ogłoszenia i oceny proszę znaleźć w portalu studenckim, i tutaj w Portalu Edukacyjnym planuję udostępnić materiale (t.j. podczas zajęciach pokazane pliki). Proszę leżeć pod uwagi, że studenckie rozwiązania (pod warunkiem, że podczas zajęciach zostało omówione, gdzie są błędy) mogę pojawić się tutaj bez poprawień.

nauczyciele w kursiedr hab. Andreas Zastrow
otwórz kurs

Kurs składa się się w większości z zajęć "na żywo". Ogólne ogłoszenia i oceny proszę znaleźć w portalu studenckim, i tutaj w Portalu Edukacyjnym planuję udostępnić materiale (t.j. podczas zajęciach pokazane pliki). Proszę leżeć pod uwagi, że studenckie rozwiązania (pod warunkiem, że podczas zajęciach zostało omówione, gdzie są błędy) mogę pojawić się tutaj bez poprawień.


nauczyciele w kursiedr hab. Andreas Zastrow
otwórz kurs

Zajęcia rozwijające i utrwalające podstawową wiedzę z matematyki.


Literatura

    1. Matematyka. Podstawy z elementami matematyki wyższej pod red. B. Wikieł, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2009

    2. MATeMAtyka 1 : zakres podstawowy i rozszerzony : zbiór zadań dla szkół ponadgimnazjalnych / Joanna Czarnowska [et al.].
    3. MATeMAtyka 2 : zakres podstawowy i rozszerzony : zbiór zadań dla szkół ponadgimnazjalnych / Joanna Czarnowska [et al.].
    4. Matematyka 1 : ćwiczenia i zadania : dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum : kształcenie ogólne w zakresie podstawowym i rozszerzonym / Wojciech Babiański, Lech Chańko, Joanna Czarnowska.
    5. Matematyka 2 : ćwiczenia i zadania : dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum : kształcenie ogólne w zakresie podstawowym i rozszerzonym / Wojciech Babiański, Lech Chańko, Joanna Czarnowska.
    6. Matematyka 3 : zbiór zadań dla szkół ponadgimnazjalnych : zakres podstawowy i rozszerzony / Joanna Czarnowska, Jolanta Wesołowska, Barbara Wolnik.
    7. Matematyka 1 : zakres podstawowy i rozszerzony : zbiór zadań dla szkół ponadgimnazjalnych / Joanna Czarnowska, Jolanta Wesołowska, Wojciech Babiański, Lech Chańko.
    8. Bryński M., Dróbka N., Szymański K., Matematyka dla zerowego roku studiów (2012r.)
    9. Leksiński W., Macukow B., Żakowski W., Matematyka dla maturzystów.
    10. Kowalczyk R., Niedziałomski K., Obczyński C., Matematyka dla studentów i kandydatów na wyższe uczelnie. Repetytorium.
    11. Uryga J., Nowa matura. Matematyka. Rozwiązywanie zadań.
    12. Karolak T., Repetytorium z matematyki.
    13. Kurlyandchik L., Matematyka elementarna w zadaniach Tom I i II.

    nauczyciele w kursiedr Adam Dzedzej
    dr Nikodem Mrożek
    dr Aleksandra Nowel
    otwórz kursKurs obejmuje podstawy wykorzystania programu gretl w zadaniach z ekonometrii
      1. Wprowadzanie danych.
      2. Podstawowe operacje na danych.
      3. Agregowanie szeregów czasowych, tworzenie nowych zmiennych, zmiennych zerojedynkowych, tworzenie podprób.
      4. Analizy statystyczne.
      5. Operacje macierzowe.
      6. Regresja prosta. Przypadek liniowy.
      7. Regresja prosta. Predykcja. Alternatywne postacie funkcyjne równań regresji.
      8. Model regresji wielorakiej.


    Literatura
     gretl manual http://gretl.sourceforge.net/index.html#man
    T. Kufel: Ekonometria. Rozwiązanie problemów z wykorzystaniem programu GRETL, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007 r.
    nauczyciele w kursiedr Piotr Karwasz
    dr Aleksandra Nowel
    otwórz kurs


    Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami tworzenia modeli ekonometrycznych, ich weryfikacji oraz wykorzystania.

     


    Literatura
    1. T. Kufel  Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu Gretl PWN Warszawa 2004
    2. K. Kukuła (red), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach. PWN, Warszawa 2004
    3. G.S. Maddala, Ekonometria. PWN Warszawa 2006
    4. A. Welfe Ekonometria PWE Warszawa 1995
    5. A. Welfe, W. Grabowski, Ekonometria. Zbiór zadań, PWE Warszawa
    nauczyciele w kursiedr Piotr Karwasz
    dr Aleksandra Nowel
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr Maciej Dziemiańczuk
    mgr Aleksandra Tejszerska
    otwórz kurs

    Bazy danych dla 3-ciego roku matematyki ekonomicznej.


    Literatura

    Date - Bazy Danych

    nauczyciele w kursiedr Maciej Mroczkowski
    otwórz kurs

    Bazy Danych -- kurs podstawowy, zapoznający z technologią relacyjnych baz danych, wydanie PostgreSQL


    Literatura

    Autor Elmasri, Ramez A.
    Tytuł ujednolicony Fundamentals of database systems
    Tytuł Wprowadzenie do systemów baz danych / Ramez Elmasri, Shamkant B. Navathe ; [tł.: Mikołaj Szczepaniak, Bartłomiej Garbacz, Bartłomiej Moczulski].
    Adres wydaw. Gliwice : Helion, cop. 2005.
    Seria Kanon Informatyki

    nauczyciele w kursiedr Andrzej Borzyszkowski
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiemgr Michał Zakrzewski
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr Rafał Lutowski
    otwórz kurs

    Laboratoria - bazy danych

    Semestr letni 2018


    Literatura

    Postgres

    nauczyciele w kursiedr Maciej Mroczkowski
    otwórz kurs

    Zajęcia zdalne w okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych.

    nauczyciele w kursiedr Agnieszka Kaczmarczyk-Ziemba
    otwórz kurs

    Data Science Group


    Literatura

    QRM

    nauczyciele w kursiedr Joanna Czarnowska
    otwórz kurs

    Przedmiot realizowany na II roku fizyki medycznej. Zajęcia laboratoryjne. 

    nauczyciele w kursiedr Anita Dąbrowska
    otwórz kurs

    Komunikacja studentów z prowadzącym


    Literatura

    W treści kursu

    nauczyciele w kursiedr Grzegorz Krzykowski
    otwórz kurs

    Grafika 3D jest w dzisiejszych czasach jednym z najnowocześniejszych i najbardziej wpływowych środków przekazu wizualnego. Na zajęciach poznajemy podstawowe techniki pracy w świecie trójwymiarowym a potem tworzymy nowe, skomplikowane światy w różnych technologiach. Na kursie można przećwiczyć praktyczne zastosowanie modelowania, teksturowania, skinningu, riggingu, kluczowania, renderowania oraz compositingu.


    Literatura

    Jedyne w Polsce aktualne źródło informacji na temat darmowego, uniwersalnego programu do tworzenia grafiki i animacji 3d: http://polskikursblendera.pl.

    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs

    II F1r., II F2r. Wykład monograficzny: Zderzenia atomów i cząsteczek wyk., ćw

    nauczyciele w kursieprof. dr hab. Andrzej Kowalski
    otwórz kurs




    nauczyciele w kursiemgr Grzegorz Madejski
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr hab. Tomasz Dzido
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiemgr Grzegorz Madejski
    otwórz kurs

    Będzie dodany


    Literatura

    Będzie dodana

    nauczyciele w kursiedr hab. maria ganzha
    otwórz kurs

    Materiały wykładów


    Literatura

    Literatura podstawowa:

    1. I. Sommerville: Inżynieria oprogramowania, WNT 2003
    2. Szejko St. (red). Metody wytwarzania oprogramowania. MIKOM, 2002.
    3. Jaszkiewicz A.: Inżynieria oprogramowania. Helion, 1997.

    Literatura uzupełniająca:

    1. Booch G., Rumbaugh J., Jacobson I.: UML podręcznk użytkownika. WNT, 2001
    2. Dumnicki R., Kasprzyk A., Kozłowski M.: Analiza i projektowanie obiektowe. Helion, 1998
    3. Eriksson H-E, Penker M.: UML Toolkit. Wiley Computer Publishing, John Wiley & Sons, Inc. 1998.
    4. Pressman R.S.: Software Engineering. A Practitioner’s Approach. McGraw-Hill, Inc. 1992.
    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiemgr Michał Zakrzewski
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr hab. Andrzej Nowik
    otwórz kurs

    Kryptografia i bezpieczeństwo systemów informatycznych


    Literatura

    Andrzej Białas, Bezpieczeństwo informacji i usług WNT 2007

    nauczyciele w kursiedr Andrzej Borzyszkowski
    otwórz kurs

    Kurs testowy


    Literatura

    Kurs testowy

    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs

    Brak.


    Literatura

    Brak.

    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs

    Logika dla informatyków


    Literatura
    • M. Huth, M. Ryan, Logic in Computer Science, Cambridge, 2004
    • D. Jackson, Software Abstractions – Logic, Language and Analysis, Revised edition, MIT Press, 2012
    • G. J. Holzmann, The SPIN Model Checker: Primer and Reference Manual, Addison-Wesley, 2004
    nauczyciele w kursiedr Andrzej Borzyszkowski
    mgr Aleksandra Tejszerska
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr Maciej Dziemiańczuk
    otwórz kurs

    Wykład i ćwiczenia audytoryjne z przedmiotu "matematyka dyskretna" dla profilu praktycznego kierunku informatyka

    (1 semestr zajęć 30+30 godz.)

    nauczyciele w kursiedr Andrzej Borzyszkowski
    otwórz kurs

    Kurs wspomagający wykład do przedmiotu Matematyka dyskretna i algebra liniowa


    Literatura

    [1] Matematyka dyskretna

    nauczyciele w kursieprof. dr hab. Wiesław Laskowski
    otwórz kurs

    Dodatkowe materiały do ćwiczeń


    Literatura

    H. Furmańczyk, K. Horodecki, P. Żyliński, Skrypt z matematyki dyskretnej. Matematyka dyskretna dla studentów kierunku Informatyka, https://inf.ug.edu.pl/~hanna/md/skrypt_okl_full.pdf

    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs

    Kurs Matematyki


    Literatura

    AA

    nauczyciele w kursiedr Nikodem Mrożek
    otwórz kurs

    Kurs Algorytmy Numeryczne przygotowany jest dla studentów trzeciego roku informatyki. Na piętnastu dwugodzinnych spotkaniach omówimy sześć głównych tematów z zakresu metod numerycznych: 1-Interpolacja wielomianowa, 2-Przybliżona rozwiązywanie równań nieliniowych, 3-Przybliżone rozwiązywanie układów równań nieliniowych, 4-Metody numeryczne dla zagadnień różniczkowych, 5-Całkowanie numeryczne, 6-Numeryczne rozwiązywanie liniowych układów równań.

    Celem wykładu jest dogłębne zrozumienie algorytmów i umiejętność ich stosowania.


    Literatura

    1. D. Kincaid, W. Cheney, Analiza numeryczne

    2. J. Stoer, R. Bulirsch, Wstęp do metod numerycznych

    3. Z. Fortuna, B. Macukow, J. Wąsowski, Metody numeryczne

    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs

    Celem kursu jest zapoznanie studentów z elementarnymi metodami numerycznymi.

    nauczyciele w kursiedr hab. Wiesław Miklaszewski
    otwórz kurs

    Laboratorium stanowi uzupełnienie wykładu "Metody obiczeniowe". Zadaniem studentów jest pisanie symulacji komputerowych dla omawianych na wykładach metod numerycznych. Studenci pracują w grupach (2,3-osobowych). Zobowiązani są do systematycznej pracy zakończonej prezentacją projektu i dokumentacji.


    Literatura

    Jak w wykładzie.

    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs

    Matematyka dyskretna dla studentów drugiego semestru studiów licencjackich kierunku MMAD na Wydziale MFiI

    nauczyciele w kursiedr Marta Frankowska
    otwórz kurs

    Kurs utworzony w celu komunikacji opiekuna roku ze studentami rozpoczynającymi naukę w roku akademickim 2018/2019.

    nauczyciele w kursiedr Rafał Lutowski
    dr Aleksandra Nowel
    otwórz kursNarzędzia informatyczne dla Matematyków
    Literatura
    Brak.
    nauczyciele w kursiedr bartosz putrycz
    otwórz kurs

    Celem przedmiotu jest rozwinięcie kultury matematycznej studentów,  wyrobienie intuicji  na temat barier obliczalności i teorii złożoności obliczeń oraz umiejętności stwierdzania, czy dla danego problemu można podać algorytm, czy można podać algorytm wielomianowy, czy problem jest NP-zupełny.


    Literatura

    J. Jędrzejowicz, A. Szepietowski, Języki, automaty, złożoność obliczeniowa, Wydawnictwo UG, 2008.
    C. H. Papadimitriou, Złożoność obliczeniowa, WNT 2002

    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiemgr Grzegorz Madejski
    otwórz kurs

    .


    Literatura

    .

    nauczyciele w kursiedr Karolina Kropielnicka
    otwórz kurs

      Podstawy Inżynierii Oprogramowania dla studentów zaocznych


    Literatura

    I. Sommerville: Inżynieria oprogramowania, WNT 2003
    Szejko St. (red). Metody wytwarzania oprogramowania. MIKOM, 2002.
    Jaszkiewicz A.: Inżynieria oprogramowania. Helion, 1997.
    Uzupełniająca:
    Booch G., Rumbaugh J., Jacobson I.: UML podręcznk użytkownika. WNT, 2001
    Dumnicki R., Kasprzyk A., Kozłowski M.: Analiza i projektowanie obiektowe. Helion, 1998
    Eriksson H-E, Penker M.: UML Toolkit. Wiley Computer Publishing, John Wiley & Sons, Inc. 1998.
    Pressman R.S.:  Software Engineering. A Practitioner’s Approach. McGraw-Hill, Inc. 1992.

    nauczyciele w kursiedr hab. maria ganzha
    otwórz kursLaboratorium do wykładu "Podstawy kryptografii" przybliży studentom problematykę kryptografii. Studenci będą systematycznie przygotowywać rozwiązania zadań związanych z kryptografią.
    Literatura
    A. J. Menezes, P. C. van Oorschot, S. A. Vanstone: Kryptografia stosowana, WNT 2005
    B. Schneier: Kryptografia dla praktyków, WNT 2002
    D. R. Stinson: Kryptografia w teorii i praktyce, WNT 2005
    nauczyciele w kursiedr Andrzej Borzyszkowski
    otwórz kurs

    Programowanie w C


    Literatura

    Ritchie C

    nauczyciele w kursiedr Maciej Mroczkowski
    otwórz kursW ramach kursu student nauczy się podstaw języka Python, podstawowych modułów języka, oraz podstaw programowania obiektowego.
    Literatura
    1. Guido van Rossum, Python Tutorial, http://docs.python.org/tut/.
    2. Mark Pilgrim, Dive into Python. http://diveintopython.org/.
    3. Bruce Eckel, Thinking in Python, http://www.mindview.net/Books/TIPython.
    4. Pythons official documentation, http://docs.python.org/.
    nauczyciele w kursiedr Tomasz Borzyszkowski
    mgr Michał Kassjański
    otwórz kurs

    Kurs z Podstaw teorii procesów stochastycznych dla II roku modelowania matematycznego i analizy danych. Ćwiczenia

    nauczyciele w kursiedr Anita Dąbrowska
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr Adam Kwela
    otwórz kurs

    Praktyka nauczania informatyki polegją na prowadzeniu zajęć praktycznych w czwartej klasie szkoły podstawowej.


    Literatura

    Literatura wykorzystywana do przygototwywania zajęć uzależniona od naczycie w szkole.

    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs

    Poznanie podstawowych zagadnień z zakresu procesów stochastycznych.


    Literatura

    R. Bhattacharya, E. C. Waymire, A Basic Course in Probability Theory, Springer 2007

    P. Billingsley, Prawdopodobieństwo i miara, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012

    J. Jakubowski, R. Sztencel, Wstęp do teorii prawdopodobieństwa, Script, 2010

    I. Karatzas, S. E. Shreve, Brownian motion and stochastic calculus, New York, Springer-Verlag, 1991

    A. D. Wentzell, Wykłady z teorii procesów stochastycznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1980

    D. Williams, Probability with martyngales, Cambridge University Press, 1991

    nauczyciele w kursiedr Piotr Zwierkowski
    otwórz kurs

    Programowanie grafiki w OpenGL - Fakultet

    nauczyciele w kursiedr Maciej Dziemiańczuk
    otwórz kurs

    Celem przedmiotu jest nauczenie studentów podstawowych koncepcji
    programowania obiektowego na przykładzie języka Java.


    Literatura

    1. C. S. Horstmann, G. Cornell. Core Java 2 - Podstawy. Helion, 2003.
    2. C. S. Horstmann, G. Cornell. Core Java 2 - Techniki zaawansowane. Helion, 2005.
    3. B. Eckel. Thinking in Java - edycja polska. Helion, 2001.
    4. M. Campione, K. Walrath. Java Tutorial. Addison-Wesley, 2000.
    5. Materiały dostępne na stronie java.sun.com .

    nauczyciele w kursiedr Tomasz Borzyszkowski
    dr Robert Fidytek
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr hab. Piotr Gnaciński
    otwórz kurs

    Kurs przeznaczony dla studentów studiów podyplomowych Ryzyko w finansach i ubezpieczeniach - z programowaniem i analizą danych


    Literatura

    R. Stones, N. Matthew, Bazy danych i PostgreSQL, Seria Od podstaw, Wyd. Helion.

    nauczyciele w kursiedr Hanna Furmańczyk
    otwórz kurs

    Głównym celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z językiem programowania Java przy wykorzystaniu zasad projektowania obiektowego w stopniu umożliwiającym pozyskiwanie danych z bazy relacyjnej oraz ich przetwarzanie przy użyciu zewnętrznych bibliotek. Cele drugorzędne obejmują zapoznanie słuchaczy ze współczesnymi narzędziami wytwarzania oraz automatycznego testowania oprogramowania.


    Literatura

     

    1. Dokumentacja techniczna oraz tutoriale dostępne z witryny: http://www.oracle.com/technetwork/java/index.html

    2. Thinking in Java. Edycja polska. Wydanie IV, Wydawnictwo: Helion , ISBN: 83-246-0111-2 

    nauczyciele w kursiedr Joanna Czarnowska
    otwórz kurs

    Materiały


    Literatura

    .

    nauczyciele w kursiedr hab. Marcin Ciecholewski
    otwórz kurs

    Zagadnienia egzaminacyjne:

    0. Akcjomaty teori prawdopodobieństwa i jego podstawowe własności.

    1. Prawdopodobieństwo a częstość.

    2. Ciało zdarzeń. Zbiory przeliczalne i niprzeliczalne. Zbiory niemierzalne.

    3. Obliczanie prawdopodobieństwa w podstawowych schematach kombinatorycznych.

    4. Prawdopodobieństwo warunkowe (w tym obliczanie).

    5. Prawdopodobieństwo całkowite i wzór Bayesa (w tym obliczanie).

    6. Niezależność zadarzeń (w tym sprawdzanie).

    7. Jednowymiarowe zmienne losowe: rozkład, dystrybuanta (przechodzenie z jednego w drugie i odwrotnie).

    8. Jednowymiarowe zmienne losowe: wartość oczekiwana, wariancja i momenty (w szczególności skośność i kurtoza). Umiejetność obliczania.

    9. Kowariancja i współczynnik korelacji (w tym obliczanie).

    10. Ważniejsze rozkłady: normalny, geometryczny, wykładniczy, Bernouliego, Poissona, jednostajny (obliczanie prawdopodobieństw, wartości oczekiwanych, wariancji, momentów)

    11. Wielowymiarowe zmienne losowe. Rozkład łączny i brzegowe (umiejętność wyznaczania).

    12. Wielowymiarowe zmienne losowe. Parametry rozkładów (umiejętność obliczania wartości oczekiwanej, macierzy kowariancji).

    13. Niezależność wielowymiarowych zmiennych losowych (w tym sprawdzanie).

    14. Wielowymiarowe zmienne losowe. Rozkłady warunkowe (w tym obliczanie).

    15. Nierówność Czybyszewa.

    16. Prawa wielkich liczb (w wersji Bernouliego).

    17. Twierdzenie Poissona (w tym szacowanie w schematach Bernouliego i jego błąd).

    18. Centralne twierdzenie graniczne (w wersji de Moivrea-Laplacea).

    19. Zastosowanie (15-18) do szacowania prawdopodobieństw.


    Literatura
    1. J. Jakubowski, R. Sztencel, Rachunek prawdopodobieństwa dla (prawie) każdego (dla pkt. 0-19)
    2. J. Jakubowski, R. Sztencel, Wstęp do teorii prawdopodobieństwa (dla pkt. 20)
    nauczyciele w kursieprof. dr hab. Wiesław Laskowski
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr hab. Rafał Filipów
    dr Jacek Tryba
    otwórz kurs

    Kurs służy do przekazania informacji od nauczyciela akademickiego do studentów


    Literatura

    W treści kursu

    nauczyciele w kursiedr Grzegorz Krzykowski
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr Danuta Jaruszewska-Walczak
    dr Adrian Karpowicz
    otwórz kursCelem kursu jest zapoznanie studentów czym są, co oferują i jak powinno się budować i wykorzystywać technologie semantyczne
    Literatura
    <p>1. Materiały wykładów</p><p>2. W3C: Semantic Web Activities (http://www.w3.org/2001/sw/)</p><p>3.A. Gomez-Perez, M. Fernandez-Lopez, O, Corcho, Ontological Engineering<br /></p><p>4. Dim Allemang, Jim Hendler, Semantic Web for working ontologist</p>
    nauczyciele w kursiedr hab. maria ganzha
    otwórz kurs

    seminarium magisterskie "Bezpieczeństwo systemów informatycznych" studia niestacjonarne


    Literatura

    Kryptografia

    nauczyciele w kursiedr Andrzej Borzyszkowski
    otwórz kurs

    Administracja i konfiguracja Postgresql.


    Literatura

    Głównie dokumentacja i forum użytkowników serwera.

    nauczyciele w kursiedr hab. Tomasz Dzido
    otwórz kurs

    Slajdy do wykładu.


    Literatura

    Dokumentacje i fora serwerów baz danych.

    nauczyciele w kursiedr hab. Tomasz Dzido
    otwórz kursSieci komputerowe dla Informatyki
    Literatura
    Brak.
    nauczyciele w kursiedr bartosz putrycz
    otwórz kurs

    Kurs służy do przekazania informacji od nauczyciela akademickiego do studentów


    Literatura

    Znajduje się w treści kursu

    nauczyciele w kursiedr Grzegorz Krzykowski
    otwórz kurs

    Kurs służy do przekazania informacji od nauczyciela akademickiego do studentów


    Literatura

    Zawiera się w treści lursu

    nauczyciele w kursiedr Grzegorz Krzykowski
    otwórz kurs

    Statystyka


    Literatura

    Statystyka

    nauczyciele w kursiedr hab. Rafał Filipów
    dr Piotr Karwasz
    otwórz kurs

    A

    nauczyciele w kursiedr Piotr Karwasz
    otwórz kurs

    Podstawowe struktury danych: listy, stosy, kolejki, drzewa, grafy; operacje na danych. Implementacje przy użyciu tablic i struktur dowiązaniowych. Struktury danych dla operacji słownikowych: drzewa zrównoważone, B-drzewa, tablice z haszowaniem. Kopce dwumianowe, struktury danych dla zbiorów rozłącznych. Wprowadzenie do systemów baz danych. Koncepcja i architektura systemów baz danych. Modelowanie i organizacja danych. podstawy teorii relacyjnych baz danych, projektowanie relacyjnych baz danych (postaci normalne, klucze, więzy spójności), język zapytań SQL, użytkowanie i administracja baz danych, interfejsy sieciowe w architekturze klient-serwer, typy sieci, protokoły sieciowe. Transformacja schematu pojęciowego bazy danych do schematu implementacyjnego. Relacyjny model danych, algebra relacji. Model transakcji i przetwarzanie transakcyjne. Przetwarzanie i optymalizacja zapytań


    Literatura

    1. A. V. Aho, J. E. Hopcroft, J. D. Ullman, Projektowanie i analiza algorytmów komputerowych, WNT 1983.

    2. L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT 1996. 

    3. T. H. Cormen, C. E. Leiserson, Wprowadzenie do algorytmów, WNT 1998.

    4. C.J. Date, Wprowadzenie do systemów baz danych, WNT 2000

    5. R. Elmasri, S. Navathe, Wprowadzenie do systemów baz danych, Helion 2005

    6. J. Jędrzejowicz, Bazy danych, Wyd. UG 2004

    7. N. Wirth, Algorytmy+struktury danych=programy, WNT 1989.

    8. R. Stones, N. Matthew, Od podstaw. Bazy danych i PostgreSQL, Helion 2002

    9. D. Ullman, J. Widom, Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT 2000

    nauczyciele w kursiedr Janusz Przewocki
    otwórz kurs<span style="font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;text-align:left;">Kurs wspomagający laboratoria z przedmiotu </span>Struktury danych i bazy danych.
    Literatura
    <div class="t-paste-container">&nbsp;T. H. Cormen, C. E. Leiserson, Wprowadzenie do algorytmów, WNT 1998. &nbsp;</div><div class="t-paste-container">&nbsp; L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT 1996.&nbsp;</div><div class="t-paste-container">&nbsp;T. H. Cormen, C. E. Leiserson, Wprowadzenie do algorytmów, WNT 1998. &nbsp;</div><div class="t-paste-container">&nbsp; L. Banachowski, K. Diks, W. Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT 1996.&nbsp;</div>
    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs

    Kurs przeznaczony dla studentów studiów zaocznych.


    Literatura

    ..

    nauczyciele w kursiedr inż. Anna Nenca
    otwórz kursKurs wspomagający laboratorium z przedmiotu Środowisko programisty
    Literatura
    Brak.
    nauczyciele w kursiedr bartosz putrycz
    otwórz kursW ramach kursu prezentowane będą materiały związane z technologią .NET. Głównym językiem programowania jest język C#. Kurs oparty jest na kursach ITA-103 (Aplikacje Internetowe), ITA-104 (Wprowadzenie do Programowania), ITA-105 (Programowanie Obiektowe) oraz materiałach przygotowujących do egzaminów 70-536 oraz 70-562.
    Literatura
    1. Materiały dostępne w ramach ITA: ITA-103, ITA-104, ITA-105.
    2. MCTS Self-Paced Training Kit (Exam 70-536): Microsoft.Net Framework Application Development Foundation by Tony Northrup
    3. Programming Microsoft ASP.NET 3.5 by Dino Esposito
    4. Exam 70-562: TS: Microsoft .NET Framework 3.5, ASP.NET Application Development
    5. Materiały dostępne na: .NET Framework Developer Center (http://msdn.microsoft.com/en-gb/netframework/default.aspx)
    6. Kursy e-learningowe dostępne na platformie firmy Microsoft.
    nauczyciele w kursiedr Tomasz Borzyszkowski
    otwórz kurs

       


    Literatura

       

    nauczyciele w kursieprof. dr hab. Wiesław Laskowski
    otwórz kurs

    Fakultet z Teorii Mnogości

    nauczyciele w kursiedr hab. Andrzej Nowik
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr Danuta Jaruszewska-Walczak
    otwórz kurs

    Kurs wspomagający wykład  z teorii optymalizacji.


    Literatura

    Z.Galas, I.Nykowski, Zbiór zadań z programwania matematycznego

    M.Brdyś, A. Ruszczyński, Metody optymalizacji w zadaniach

    D. G. Luenberger, Teoria optymalizacji. BNI,1974.

    nauczyciele w kursiedr Krzysztof Topolski
    otwórz kursKurs wspomagający wykład i ćwiczenia z teorii sterowania.
    Literatura
    S, Elaydi,&nbsp; An introduction to difference equations New York&nbsp; 1996.<br />E.D. Sontag,&nbsp; Mathematical Control Theory , New York 1998.<br />J.Zabczyk , Zarys Matematycznej Teorii Sterowania, Warszawa 1991.<br />
    nauczyciele w kursiedr Krzysztof Topolski
    otwórz kurs

    Ten kurs nie jest dla zapisanie dla (prawdziwych) studentów,

    ale tylko dla mnie aby testwać ten system. A.Z.

    nauczyciele w kursiedr hab. Andreas Zastrow
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr Monika Wrzosek
    otwórz kurs

    Ubezpieczenia na życie. Tabele trwania życia


    Literatura

    B. Błaszczyszyn, T. Rolski, ,,Podstawy matematyki ubezpieczeń na. życie", WNT 2004.

    Actuarial Mathematics,

    N. L. Bowers, H. U. Gerber, J. C. Hickman, D. A. Jones, C. J. Nesbitt, Society of Actuaries May 1997

    nauczyciele w kursie
    otwórz kurs

    Wielomian jest podstawowym obiektem, którym zajmuje się rzeczywista geometria algebraiczna, która opisuje
    własności rzeczywistych rozwiązań układów równań (zbiory algebraiczne) oraz równań i nierówności (zbiory semialgebraiczne) wielomianowych.

    Głównymi narzędziami w geometrii algebraicznej są funkcje wielomianowe, regularne i semialgebraiczne.
    W badaniu odwzorowań stosuje się więc własności pierścieni, szczególnie pierścieni  funkcyjnych.

    Na seminarium omówimy od podstaw własności rzeczywistych zbiorów algebraicznych i  semialgebraicznych, podamy istotne twierdzenia dotyczące ich własności i algorytmy je wykorzystujące. Będziemy korzystać z dostępnego oprogramowania, które pozwala wykonywać obliczenia oraz konstruować przykłady przy pomocy komputera.

    Powstające prace licencjackie będą dotyczyły zarówno tematyki teoretycznej związanej z tematem seminarium jak i zastosowań.

    nauczyciele w kursiedr Iwona Krzyżanowska
    dr Aleksandra Nowel
    otwórz kurs

    Ten kurs powsta\| jako wsp\'olny platform dla Test obu moich grup \'cwiczeniowych

    z Analizy funkcjonalnej

    nauczyciele w kursiedr hab. Andreas Zastrow
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr Nikodem Mrożek
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr inż. Anna Nenca
    otwórz kurs

    W kursie przedstawione są podstawowe informacji z zakresu testowania oprogramowania.


    Literatura

    1. B. Wiszniewski, B. Bereza-Jarociński, Teoria i Praktyka testowania oprogramowania

    2. G.J.Myers, C.Sandler, T.Badgett, T.M.Thomas, Sztuka Testowania Oprogramowania

    3. Testerzy.pl

    4.IEEE Software testing standards, http://www.softwaretestingstandard.org/

     

     

     

    nauczyciele w kursiedr hab. maria ganzha
    otwórz kurs

    Wstęp do matematyki.

    nauczyciele w kursiedr hab. Michał Stukow
    otwórz kurs

    Wstę do matematyki...


    Literatura

    Literatura....

    nauczyciele w kursiedr hab. Andrzej Nowik
    otwórz kurs

    Wstęp do Programowania - laboratorium grupa I6


    Literatura

    ---

    nauczyciele w kursiedr hab. Marcin Ciecholewski
    otwórz kurs
    Kurs z materiałami do laboratoriów ze wstępu do programowania.

    Omawiane zagadnienia:

    • Programowanie  w języku Python.
    • Kompilowanie i uruchamianie programów.
    • Pojęcia typów zmiennych, testów, pętli.
    • Generowanie liczb pseudolosowych.
    • Funkcje, parametry, zwracane wartości. Rekurencja.
    • Implementacja podstawowych algorytmów: min/max, euklidesowy, sortowania.
    • Pojęcie wskaźników i tabel. Wykorzystanie wskaźników jako parametrów funkcji.
    • Operacje na plikach: tworzenie, modyfikacja i odczyt.

    Literatura


    nauczyciele w kursiedr Iwona Krzyżanowska
    dr Milena Matusik
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursiedr hab. Rafał Filipów
    otwórz kurs
    nauczyciele w kursieprof. dr hab. Wiesław Laskowski
    otwórz kurs

    Zaawansowane algorytmy (algorytmy równoległe)

    nauczyciele w kursiedr Janusz Dybizbański
    dr Maciej Dziemiańczuk
    otwórz kursKurs przygotowany na potrzeby spotkań akademickich w ramach projektu Zdolni z Pomorza
    Literatura
    <p style="margin-bottom:0cm;"><a href="http://mozgowiec.pl/">http://mozgowiec.pl/</a></p><p style="margin-bottom:0cm;"><a href="http://www.zagadki.spw.pl/">http://www.zagadki.spw.pl/</a> </p><p style="margin-bottom:0cm;"><a href="http://odkrywcy.pl/">http://odkrywcy.pl</a></p><p style="margin-bottom:0cm;"><a href="http://wydawnictwologi.pl/">http://wydawnictwologi.pl</a></p><p align="CENTER" style="margin-bottom:0cm;font-weight:normal;text-align:left;"><em>Norman D. Willis, zagadki logiczne, Wydawnictwo KDC 1998.</em></p><p align="CENTER" style="margin-bottom:0cm;font-weight:normal;"><br /></p>
    nauczyciele w kursiedr Hanna Furmańczyk

    Wszelkie zasoby umieszczone na tym portalu są chronione prawem autorskim.
    Copyright © 2005 onwards by Uniwersytet Gdański. All rights reserved.